Konsekvenspædagogik

Konsekvenspædagogik: Et Positivt Redskab til Forandring

Konsekvenspædagogik er ofte blevet misforstået som noget negativt – som en form for magtudøvelse eller straf, hvor det handler om at diktere: “Jeg har magten, og du gør som jeg siger, ellers…”. Men i vores optik er det en misforståelse. Den form for konsekvenspædagogik, vi praktiserer, handler ikke om at straffe, men om at bevidstgøre borgeren om konsekvenserne af deres egne valg og handlinger.

Forestil dig en tidligere indsat, der har nået et vendepunkt i sit liv. Personen har erkendt smerten, de har forvoldt deres nærmeste, og har besluttet sig for at forlade et destruktivt liv. De begynder langsomt at bygge deres liv op igen, tage ansvar for deres handlinger og reparere de skader, de har forårsaget. Med hjælp fra en mentor kæmper de for at blive på denne nye vej og efterlade deres tidligere livsstil bag sig.

Men gamle mønstre kan dukke op i pressede situationer. Pludselig står personen i en konflikt, som vækker de gamle impulser – de bliver rasende og føler et behov for at handle, som de gjorde før. De kontakter deres mentor, frustrerede og klar til at reagere på deres vrede på en destruktiv måde.

I en sådan situation er det mentorens opgave at anerkende personens følelser og minde dem om, at de har et valg. De kan handle på den måde, de gjorde tidligere, og tage konsekvensen af det – eller de kan overveje, hvor langt de er kommet, hvad de har opnået, og vælge en anden vej. Vil de virkelig risikere at smide alt det væk, de har bygget op, for en kortsigtet reaktion?

Konsekvenspædagogik handler om at hjælpe borgeren med at forstå deres egne valg og de konsekvenser, disse valg kan have. Det er ikke en straf, men en respektfuld tilgang, hvor vi guider borgeren til at tage ansvar for deres egen rejse. Valget er altid deres, men ved at tydeliggøre konsekvenserne giver vi dem redskaberne til at træffe bedre og mere bevidste beslutninger.

Denne tilgang er et vigtigt redskab i vores arbejde som mentorer, fordi den støtter borgerens selvstændighed og evne til at tage ansvar for deres liv. Vi har erfaret, at konsekvenspædagogik skaber en dybere forståelse af deres handlinger og hjælper dem til at forblive tro mod den positive udvikling, de ønsker for sig selv.