Du dur’ ikke!
Er det en stigmatisering og en selvopfyldende profeti – eller rene hårde fakta – når ca. hver tredje elev i en 8. klasse får at vide, at de ikke er uddannelsesparate?
Vi tror, at svaret ligger et sted i midten. For selvfølgelig findes der elever, der simpelthen ikke er blevet klar til en videre uddannelse – uanset grunden. Men der findes også elever i folkeskolen, som har alle evnerne og den fornødne faglighed, men som i en periode er blevet ”dovne”.
Problemet opstår, hvis den dovne elev begynder at tro på, at de ikke dur til samfundets progression. Eller hvis psykiske udfald som angst, stress eller depression skaber et billede af, at de er værdiløse og uegnede til fremtiden.
Alarmerende tal
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2022 omkring 43.000 unge mellem 15 og 24 år, som hverken var i uddannelse eller arbejde. Desuden viser data, at 76.600 unge mellem 15 og 29 år – svarende til 7,6% af aldersgruppen – ikke er i uddannelse eller beskæftigelse.
Konsekvenserne for de unge
Unge uden uddannelse kæmper oftere end deres jævnaldrende med psykisk sygdom og indlæringsvanskeligheder. De har også en højere risiko for sociale udfordringer som ensomhed, lavt selvværd og manglende tilhørsforhold.
Forskning viser, at unge uden uddannelse oftere ender i kriminalitet eller misbrug. De kan også have sværere ved at finde og fastholde beskæftigelse, hvilket kan føre til økonomiske vanskeligheder og afhængighed af offentlig støtte. Det påvirker både deres mentale sundhed og generelle livskvalitet.
Mentorens rolle
Vores arbejde som mentorer baserer sig på grundpræmissen: ”Alle kan noget, og alle har værdi.” Vi hjælper unge tilbage på sporet, så de ikke sidder fast i en fortælling om, at de ikke dur til noget – men i stedet oplever sig selv som værdifulde i og for fællesskabet.
Forskning understøtter dette. En meta-analyse af mentorprogrammer viser, at programmer kan forbedre unges følelsesmæssige velbefindende, reducere negative følelser og adfærd samt øge selvværdet. Forskning fra Justitsministeriets Forskningskontor viser også, at mentorprogrammer kan reducere risikoen for tilbagefald til kriminalitet og styrke sociale relationer.
Et system under pres
Det virker banalt at sige, at alle er værdifulde – men i praksis er det langt sværere. Måske netop derfor fejler mange offentlige systemer i at se det enkelte menneskes værdi og potentiale.
Hos Life Changes arbejder vi for at ændre den fortælling. Vi tror på de unges ressourcer og kæmper for, at de selv kommer til at tro på dem.
💡 Hvornår blev du sidst “dumpet”? 👇